1. september 2008 fantes det ikke lenger noen passasjerrute over Nordsjøen mellom Bergen og Newcastle. Danske DFDS Seaways drev ruten fra 2006, og prøvde å snu den negative utviklingen i 2007 ved å skifte ut skipet - men uten hell.
Siden den gang har debatten gått varm, kampanjer blitt laget og nettsider lansert, for å få «Englandsbåten» tilbake i drift. Flere selskaper har ønsket å reetablere ruten.
Nå kommer Bergen Cruise Line med gode nyheter. Allerede i høst skal de ut på jakt etter midler til prosjektet de tror vil koste totalt 2,1 milliarder kroner.
– Hadde jeg ikke hatt troen på at dette kom til å skje, ville jeg aldri satt i gang prosjektet, sier gründer Jan Harald Berg. Han forteller om et svært bra team rundt prosessen som nå har tatt sitt første, viktige steg mot realisering.
Ferdig designet
Interessen for ruten over Nordsjøen har lenge vært stor, og Norwegian Seaways annonserte i 2013 at de skulle starte opp den aktuelle ruten. Den gang var det mangel på sponsorer som ødela for oppstarten.
I 2016 annonserte Jarlsberg Travel AS at de også ville prøve seg på samme rute, men gikk konkurs i september samme år.
Året før ble Bergen Cruise Line stiftet med mål om å opprette en ny Englandsbåt.
– Nå er hele båten ferdig designet, både det innvendige og alt det tekniske. Den er nå på vel 200 meter. En siste endring er klar i august, som utføres sammen med Fosen design, sier Berg.
Båten de planlegger har plass til totalt 2380 passasjerer, pluss et mannskap på 200. Det er ikke bestemt hvor det massive fartøyet skal bygges, noe som må sjekkes opp mot flere verft. Ønsket er at ruten kan gå hele året, med en frekvens på to eller tre avganger i uken, avhengig om det er lav- eller høysesong.
– Vi har holdt på med denne båten i fem år nå. Skal vi klare å få den på plass finansmessig, må den ha en cruiseklasse som folk vil reise med, samtidig som den er verdens grønneste, sier Berg.
Klar i 2026
Berg er tydelig på at båten må ha høy klasse for at den skal være lukrativ for publikum. På skipets nettsider blir det presentert ideer om både kino, kasino, shoppingområder, to dekk med teaterscener og flere utesteder og restauranter.
– Skal man ha en båt ut fra Bergen, og det er jaggu på tide at denne kommer, må den være i samme klasse som Color Line sine Fantasy-båter, sier han og viser til de mest luksuriøse båtene i selskapets flåte.
Samtidig er målet at skipet blir svært gunstig økonomisk samtidig som de kan fokusere på grønne reiser.
I planene foreslår de LNG-motorer samt en batterikapasitet på 13500 kWh som vil spare mer enn 50 prosent drivstoff og kraftig redusere utslippene sammenlignet med DFDS' forrige Englandsbåt. Båten vil kunne gå utslippsfritt inn i norske fjorder, og ellers ved kaier.
Berg og selskapets plan er å starte booking allerede i 2024, slik at jomfruturen kan seiles i 2026. Enn så lenge må uansett pengene på plass, og målet er å ha dette i boks i 2023.