Derfor er de smalere om vinteren

Ofte er det forskjell på dimensjonen på sommerdekk kontra vinterdekk. Det er det gode grunner til.

Ofte er det forskjell på dimensjonen på sommerdekk kontra vinterdekk. Det er det gode grunner til. Foto:

Av

Det er først og fremst på skikkelig ruskete vinterføre at de smalere dekkene kommer til sin rett.

DEL

Supertilbod: 5 kr for alt innhald på nett i 5 veker

[broom.no] De siste årene har trenden vært klar: Bilenes dekk har blitt større, bredere og lavere. Det siste vil si i profil. Altså fra veien og opp til felgkanten. Ofte er dette tillegg som man betaler ekstra for når man kjøper bilen. Og det er ikke til å komme i fra – det ser jo bra ut...

Nå melder denne trenden seg mer og mer også for vinterhjulene som også blir større og bredere.

Når det er snakk om sommerdekk, har det også sine fordeler, utenom utseendet. Der gir det godt grep og stabile kjøreegenskaper.

Bedre komfort og bedre grep

På vinterhjulene er det annerledes. Ofte kan man der oppnå fordeler ved å ha et smalere dekk. Gjerne bilens standard-dimensjon.

Det er først og fremst på skikkelig ruskete vinterføre at de smalere dekkene kommer til sin rett.

Dissee drenerer mer effektivt unna slaps og vann. Samtidig gir de høyere marktrykk per kvadratcentimeter, som gjør at pigger og lameller får bedre grep på snø og is, slik at man ikke så lett mister festet. Dette gjelder både ved bremsing og akselerasjon.

Et tenkt scenario er en forbikjøring: Man svinger ut av hjulsporene og ut på snø/is som ligger mellom kjørefeltene. Å miste grepet her kan være katastrofalt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. Foto:

Brede dekk med lav profil (kort avstand mellom vei og felg) reduserer også komforten på ujevnt underlag, slik som på ruglete snø og is.

Dekk med høyere profil er bedre i stand til å hjelpe bilens understell til å opprettholde god fjæringskomfort og også bedre veigrep.

Tenk på føret

– Jeg mener det er smart å velge litt smalere dekk på vinteren. Det sier Benny Christensen som er bilekspert i Broom.

– Men spørsmålet er absolutt ikke svart/hvitt. Både smale og brede dekk har sine fordeler, så spørsmålet er litt komplisert. Men personlig velger jeg litt smalere dekk på vinteren og går ned til bilens standardimensjion, men ikke smalere enn det. Vi kan si det slik at smale dekk er best på løst snøføre, slaps og andre løse underlag der det lettere trenger gjennom til et underlag som gir bedre feste, sier Christensen.

Han legger til:

– På harde underlag, som is og hardpakket snø derimot, vil brede dekk med større avtrykk gi like god eller bedre framkommelighet. Så man bør tenke litt gjennom hva slags kjøreforhold man vanligvis har, før man velger dekk. (ANB)

Jeg mener det er smart å velge litt smalere dekk på vinteren.

Benny Christensen, bilekspert i Broom

Artikkeltags