Ein flytur frå Oslo til Florø er svindyr, men ikkje dyrast. Her er lista.

FLORØ: - For meg koster det dobbelt så mye å fly fra Oslo til Florø som fra Bergen til Kanariøyene. Det er altfor dyrt, sier Bjørn Hollevik (62) til Nettavisen.

DEL

Nettavisen: Byen han bor i har en av Norges dyreste direkteflyruter, noe en sammenstilling reisebyrået Berg-Hansen viser.

Gruer seg

Du kan fly for noen få hundre kroner mellom Gardermoen og mange av de største byene i Europa, som London, Paris og Berlin.

Skal du reise innenlands i Norge, kan imidlertid prisene være mye høyere.

Ifølge tall fra Berg-Hansen koster flyturen med Widerøe fra Florø til hovedstaden opp til rundt 5.000 kroner én vei.

Selv de billigste enveisbillettene koster over 1.000 kroner.

Hollevik sier at prisen nå er så høy at vanlige folk ikke tar seg råd til å kjøpe billetter.

- I stedet setter folk seg i bilen og kjører åtte timer Gardermoen og tilbringer en uke i Syden hvor de gruer seg til bilturen tilbake, sier han.

12.000 kroner

Kun to andre direkteruter er enda dyrere i denne oversikten. Trondheim-Tromsø med SAS, hvor de dyreste billettene gjerne ligger på nesten 6.000 kroner og Stavanger-Kristiansund med Widerøe som ligger i overkant av 5.000.

Berg-Hansen understreker imidlertid at de dyreste rutene ligger omtrent på samme nivå og hvem som tar topplasseringen vil variere.

- Det er vanskelig å si eksakt hvilke flyruter som er de dyreste i Norge. Generelt sett kan vi si at prisnivået på mange av rutene er ganske like. Det vil si priser fra rundt 1000-lappen, til opp mot kr 6.000,- for dyreste priskategori, sier kommunikasjonsdirektør Anette Koefoed i Berg-Hansen til Nettavisen.

Tar man med mellomlandinger, kan prisene øke ytterligere med mange tusen. Reisebyrået sier at en flytur fra Oslo til Vadsø i Finnmark koster opp til 12.000 kroner tur/retur.

Koefoed mener det er en ting som kjennetegner alle de dyreste flyrutene.

- Fellesnevneren for dyre flyruter er mangel på konkurranse, det vil si kun ett flyselskap som flyr på strekningen.

 

Rekker ikke

Hollevik reiser mye med fly mellom Gardermoen og hjembyen sin og sier at han jevnlig betaler minst 3000 kroner en vei.

- Det er forferdelig dyrt, sier han.

- De billigste billettene mellom Oslo og Florø er nede i 1000 kroner. Hvorfor tar du ikke dem?

- Jeg får bare så lave priser hvis jeg bestiller lenge i forveien. Men jeg reiser ofte i jobbsammenheng og jeg vet ikke 14 dager eller én måned i forkant når jeg skal dra å besøke mine forretningsforbindelser i Oslo. Sånn er det med de fleste som bruker flyplassen i næringssammenheng, slik 90 prosent av de som flyr der gjør, sier Hollevik.

Han sier at prisen nå er så høy at vanlige folk ikke tar seg råd til å kjøpe billetter.

I stedet setter folk seg i bilen og kjører åtte timer Gardermoen og tilbringer en uke i Syden hvor de gruer seg til bilturen tilbake, sier Hollevik.

Hollevik mener at de svindyre flybillettene gjør næringsutvikling vanskelig på steder som Fløro, som har et sterkt privat næringsliv. Byen kan blant annet skryte av å ha Norges største forsyningsbase for oljeindustrien, Fjord Base, samt hovedkontoret til det ledende norske fergeselskapet Fjord1 og tekstilkjempen Nor Tekstil.

- Fly er en del av infrastrukturen. For næringen spesielt har vi en enorm konkurranseulempe når vi skal møte våre forretningsforbindelser.

Widerøe: - Dyrere

Catharina Solli i Widerøe sier at grunnen til at ruter som Oslo-Florø og Oslo-Førde er så dyre handler om at flyplassene har korte rullebaner som resulterer at det kun er mindre fly som kan benyttes på disse rullebanene.

- Her benytter vi den minste flytypen fly med 39 seter. På Florø, etter rullebaneforlengelsen, kan vi óg benytte et litt større fly med 50 seter. Kostnadene er tilsvarende like som med større fly som kan benyttes på flyplasser med lengre rulebaner, sier Solli til Nettavisen.

Hun viser til at det er mange skatter og avgifter forbundet med å ta av fra en flyplass og for å kunne lande.

- Både store og små fly behøver to piloter, samme vedlikehold av to motorer og drivstoff, som for øvrig er dyrere i innkjøp på de mindre lufthavnene enn de store, sier hun. Med andre ord det er de samme kostnader som må fordeles blant passasjerene, sier hun.

- Berg-Hansen peker på det faktum at det ikke er konkurranse på rutene som er hovedgrunn til at prisene ikke er lavere. Hva tenker du om det?

- Igjen er dette i hovedsak på kortbanenettet. Det har tidligere vært konkurranse på kortbanenettet uten at det fikk noen innvirkning på billettprisene, men med resultat at én av tilbyderene valgte å gi seg, sier Solli.

Ønsker andre ruter

Hollevik understreker at han ikke er irritert på Widerøe for de høye prisene, men mener at staten burde bidra til spleiselaget gjennom FOT-ruter. Dette er subsidierte ruter med makspris og krav til rutefrekvens på områder der det ellers er ite sannsynlig at flyselskapene vil drive på kommersielt grunnlag. Oslo-Florø var tidligere enn FOT-rute, men mistet det i 2016. Regjeringen forlenget dette vedtaket til 2024 tidligere i år.

- Når så mye av verdiskapningen skjer på kysten i vest-Borge så bør storsamfunnet bidra og slik at vi kan hente enda mer verdiskapning, som kommer alle til gode, sier Hollevik.

Artikkeltags