NETTAVISEN: Torsdag 2. februar valde både Rema 1000 og Coop Extra å sette ned prisane. Det skjedde berre timar etter at fleire pristestar viste at dei hadde skrudd opp prisane med opp mot 10 prosent. No meiner ekspertar Nettavisen har snakket med at ingen av kjedene vil våge å sette opp prisane på svært lang tid.
Langvarig priskrig
– Konkurransen i daglegvaremarknaden no er eit skikkeleg bikkjeslagsmål. Det er knallhard konkurranse og ingen av kjedene vil gi seg, seier daglegvareekspert Odd Gisholt.
Gisholt har følgt den norske daglegvarebransjen i ei årrekke og er tidlegare rektor ved Noregs Varehandelshøyskole og høgskulelektor ved BI.
Alle kjedene seier dei vil vere billegast, les deira kommentarar lenger ned.
Prisauken på matvarer: Éin butikk held prisane på same nivå som før
– Den knallharde konkurransen kjem til å fortsette lenge, i fleire månader, seier Gisholt.
Tidlegare denne veka melde Kiwi at dei vil låse prisen på 140 varer, men ifølge Gisholt vil ikkje kjedene sette opp prisar på andre varer heller.
Bitterheit og prestisje
Gisholt får støtte frå Trond Blindheim som underviser i marknadskommunikasjon og forbrukaråtferd ved Høyskolen Kristiania.
– Eg trur det er mykje bitterheit og prestisje hos kjedene no. Denne priskrigen trur eg kan halde på lenge, i mange veker og kanskje fleire månader, seier Blindheim.
Det sterke søkelyset på daglegvarebransjen gjer det vanskeleg for aktørane å auke prisane, meiner Blindheim.
– Kjedene veit utmerkt at både folk, politikarar og ikkje minst journalistar følger tett med på kva dei gjer. Forbrukarjournalistane har testa butikkane nesten dagleg, og det gjer at dei ikkje kjem unna så lett med å sette opp prisane, seier Blindheim.
Daglegvareekspert Erik Fagerlid er litt meir skeptisk til varigheita av dei låge prisane.
– Eg trur ikkje kjedene kjem til å tore å skilje seg prismessig ut på kjente merkevarer som for eksempel Grandiosa, Coca-Cola osv. Det er meir sannsynleg at dei tar det ut på varer som det er vanskeleg for forbrukaren å samanlikne, for eksempel brød, frukt og grønt, eller andre eigne merkevarer, seier han.
Fagerlid ser også for seg at prisaukene først vil takast ut på varer som vi kjøper sjeldnare, for eksempel reingjering – og hygieneartiklar.

Ingrid kjøpte ekstra kaffi, for i morgon stig prisane. – Maten var dyrare før, minner HJS om
Må tole tap
Odd Gisholt meiner det ikkje er tvil om kven som vinn på priskrigen.
– Dette er bra for oss forbrukarar. Kjedene kjem til å svi og det vil gjere lønsemda deira dårlegare.
Coop har sagt at dei sel varer med tap. Det kjem dei til å fortsette med, trur Gisholt.
– Sjølv om dei taper pengar, trur eg ikkje dei set prisane opp igjen før dei andre. Dei har sagt at Coop Extra skal vere billegast og då må dei halde prisane nede for å ha noko som helst truverd.
Fagerlid framhevar at den beste marknadsføringa for dei tre kjedene er å vere billegast.
– Merksemd om å vere billegast er verdt veldig mykje marknadsføringspengar. Dei vel no heller å tape pengar for å ikkje miste profilen sin. På ein måte kan du seie at dei tvingar seg sjølv til å tape pengar, for det lønnar seg for omdømmet, seier han.
Øystein Foros, økonomiprofessor ved Noregs handelshøgskule seier at aktørane mest truleg brenn pengar no.
– Det går føre seg eit spel mellom dei tre aktørane som det blir spennande å følge.

Er handlekorga blitt rådyr? Her er tips til korleis ete sunt og billeg
Alle vil vere billegast
Både Kiwi, Extra og Rema 1000 seier dei vil vere den billegaste daglegvarekjeda.
– Som dei fleste har fått med seg denne veka, er det Kiwi som er prispressaren i Norge. Hadde det ikkje vore for Kiwis prispress, hadde prisane i marknaden vore mykje høgare i dag. Det er vi stolte av, seier kommunikasjonssjef Kristine Arvin i Kiwi.
Ho vil ikkje svare på kor lenge dei vil halde prisane nede eller kor lenge dei vil fortsette priskrigen.
– Av konkurranseomsyn kan vi ikkje seie noko om framtidige prisar. Men vi skal sørge for å framleis vere billegast, seier Arvin.
Også Extra seier dei vil ha posisjonen som Noregs billegaste lågpriskjede. Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen viser til ein pristest frå før jul der Extra var billegaste landsdekkande kjede, rett nok etter Oda som ikkje har tilbod i heile landet.
– Vi ønsker å halde posisjonen som Noregs billegaste landsdekkande kjede, men korleis dette kjem til å påverke prisane framover kan vi av konkurranseomsyn ikkje kommentere, seier Kristiansen.
Rema 1000 sende torsdag 3. februar ut ei pressemelding der dei slår fast at målet om å vere billegast på mat står fast.
– Sidan 1979 har vi hatt som mål å ha dei lågaste daglegvareprisane. Det målet endrar vi aldri, seier Tom Kristiansen, administrerande direktør i Rema 1000.
Dei tilsette på Spar i Strandgata fekk uventa besøk måndag, då ein oter forvilla seg inn i butikken. I skrivande stund er oteren no i god behald inne på eit lager, medan dei ventar på hjelp til å få den ut av butikken igjen.