1 av 2 vil beholde banken

Det er fremdeles et stort kundebehov for å beholde bankfilialene i Norge.

Det er fremdeles et stort kundebehov for å beholde bankfilialene i Norge. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Vi har fremdeles et stort behov for personlig rådgivning.

DEL

Gå hausten i møte - BERRE 88 kr for 8 veker med papiravisa og alt innhald på nett

Over halvparten av oss mener det er viktig å treffe sin bankrådgiver ansikt til ansikt for personlig rådgivning, viser en fersk undersøkelse.

– Kundene er komfortable med å ordne sine daglige behov på nett og mobil, men når det gjelder rådgivning om privatøkonomi, opplever de usikkerhet og et behov for å treffe en bankrådgiver, sier Jørgen Baardsen i Cicero Consulting til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Nedleggelser

Selskapet innen finansrådgivning står bak de nye tallene sammen med Ipsos MMI.

– Banker som lykkes med slik rådgivning, har potensial for økt salg og høyere kundetilfredshet, mener Baardsen.

Rundt om i landet vil flere kunder miste filialen sin i tiden som kommer. DNB skal redusere antall kontorer fra 116 til 57. Hele 600 årsverk forsvinner.

Sparebanken Vest skal innen året er omme kutte rundt 100 årsverk og kvitte seg med ni filialer. Det betyr at Norges nest eldste bank vil redusere antall bankkontorer fra 44 til 35. Årsak: Økt vekst i bruk av mobilbank og andre digitale tjenester.

– Selvforskyldt

– Bankene er lite proaktive i sin kundeoppfølging og kan dermed i stor grad skylde seg selv for de lave besøkstallene i filialen, mener Baardsen.

Sammen med Erik Griffin i Ipsos hevder han at digitaliseringen har gjort bankene mer identiske, og at de tradisjonelle rådgiverbankene har glemt sine konkurransefortrinn sammenlignet med nettaktørene.

Bankfilialer har fremdeles et konkurransefortrinn.

Jørgen Baardsen, finansrådgiver

Reisetid

Råd: Jørgen Baardsen og Erik L. Griffin. Foto: Pressebilde

Råd: Jørgen Baardsen og Erik L. Griffin. Foto: Pressebilde

– Filialene kan fortsatt ha et fortrinn samtidig med at digitale kanaler understøtter rådgivningsmøtet og bidrar til at rådgivningen blir mer effektiv og nyttig for både bank og kunde, sier Griffin og Baardsen.

DNB skal fremdeles gi kundene sine personlig rådgivning - det være seg personlig, på telefon eller som en videokonferanse, ifølge informasjonsdirektør Even Westerveld.

– Kundene er villig til å reise i snitt 35 minutter til filialen. Selv etter nedleggelsene vil de aller fleste av våre kunder ha mindre enn 35 minutter til nærmeste kontor. Unntaket er de større avstandene i Nord-Norge, sier han til ANB. (ANB)